Films bewaren / opslaan / backup

  • dieverke

    Ik heb ca. 15 DV bandjes vol staan en vorige week een nieuwe camera gekocht die op een SD kaart opneemt.

    Ik ben benieuwd hoe jullie dit doen, want ik kan alle data op mijn pc zetten, maar dan is de harde schijf zo vol.

    Stel dat de pc bij een inbraak gestolen zou worden, dan zijn we alle filmpjes van de kinderen kwijt….. dat zou een drama zijn…..

    Ik dacht aan 2 extrene schijven, waarvan ik er een bij mijn ouders leg.

    Maar het is wel veel werk om dit altijd te synchroniseren, etc.

    Hoe lossen jullie dat op ?

  • richard blezer

    ja, dat is inderdaad een probleem. Ik adviseer meestal een grote NAS (network attached storage) ,zo c.a. 2 tot 4 Tb in RAID 5. Omdat deze niet in de buurt van de PC hoeft te staan, kun je deze redelijk onzichtbaar wegwerken. Daar wordt software bijgeleverd die alle veranderingen zelfstandig bijwerkt. Merken voor zo iets zijn synology, Qnap, Thecus, (WD)

    het zijn alleen niet zo'n goedkope oplossingen. zo tussen de 500 en 1000 euro.

    richard blezer

    www.video-bewerken.nl

  • Michiel

    Hi,

    De meest eenvoudige oplossing is toch een paar externe schijven van 1 of 2 TB aanschaffen hier alles op inladen en dan goed opbergen. Mocht dit teveel werk zijn dan kunt u dit ook laten doen via een bedrijf.

    Met vriendelijke groet,

    michiel

    www.mijn-film.nl

  • Nirrie

    ik zou zeggen kijken gewoon online streaming naar films, geen opslag nodig, scheelt ook weer virussen, bijv via netflix-nederland.com