Video-onderwijs is efficiënt

  • Kerie

    E-LEARNING IS URGENT

    Hoger onderwijs in Nederland moet veel meer gebruik gaan maken van video-onderwijs en andere vormen van e-learning, want dat is doelmatiger en veel goedkoper dan alleen traditioneel contactonderwijs.

    Bij e-learning kan het onderwijs veel beter worden aangepast op de individuele leerbehoeften en capaciteiten van studenten dan bij traditioneel onderwijs, hoeft de student veel minder te reizen, kan de student desgewenst bij zijn ouders blijven wonen, videocolleges in eigen tempo bekijken en onbeperkt herhalen, kan onderwijs gratis worden aangeboden, heeft de docent meer tijd voor individuele begeleiding, enz.

    Bij e-learning kun je denken aan webvideo's, flipped classroom, leerwiki's, educatieve virtual communities, vergadersoftware, videoconferenties, chat, educatieve internetforums, digitale simulatiegames, mobile apps, MP3, MW-radio, email, video-discussies, overzichtelijke webportalen met hoogwaardige onderwijswebsites, enzovoort.

    Maar alle betrokken partijen verdiepen zich nog veel te weinig in de snelle ontwikkelingen op het gebied van e-learning. Dat geldt voor veel politici, onderwijsambtenaren inclusief de onderwijsinspectie, adviesraden, onderwijsadviesbureaus, colleges van bestuur, raden van toezicht, docenten, studentenbelangengroepen en ouders.

    Het is de taak van álle betrokkenen om die achterstand snel in te halen. Want Nederland kan anders in de toekomst niet meer internationaal concurreren als hoogwaardige kenniseconomie.

    VIDEO

    Daphne Koller: Wat we leren uit online-onderwijs (Nederlands ondertiteld)

    http://www.ted.com/talks/daphne_koller_what_we_re_learning_from_online_education.html

    www.ted.com/talks/daphne_koller_what_we_re_learning_from_online_education.html

  • Bas

    Geachte ……

    Ik ben op zoek naar een goede actionvideocamera voor een speciale toepassing

    (Althans, ik begrijp inmiddels dat er ook zgn camerabrillen bestaan waar ik tot voor kort nog geen weet van heb en ik ga in mijn denkwijze/ zoekstrategie dus voorlopig nog maar even uit van een traditionele actiecamera. Wellicht dat de eventuele lezen mijn verhaal/ vraag zou kunnen opvatten als een vraag naar camerabrillen).

    Het gaat om de apparatuur die je nodig hebt om videoopnames te kunnen maken.

    Bedoeld om instructievideos te maken door vaklui die hun kennis en vaardigheden willen vastleggen en overdragen aan leerlingen.

    Ik noem even enkele voorbeelden van mogelijke toepassingen zodat u een voorstelling hebt van wat ik zoek:

    Ik ken een gepensioneerde pianoreparateur die 30 jaar lang piano's heeft beoordeeld, gerepareerd, etc. en zijn kennis graag wil vastleggen.

    Maar het zou ook een willekeurige andere vakman kunnen zijn die iets heel goed kan en dat wil vast leggen.

    Bijv. een technisch iemand die wil laten zien hoe je een kapot onderdeel vervangt of zelfs een anatoom di e de hersenen van een mens ontleedt in het kader van onderwijs aan medische studenten en eigenlijk iedereen die iets kan en dat op een inzichtelijke manier in beeld wil brengen.

    Zo iemand zou je dan eigenlijk een soort koplampje op zijn hoofd moeten kunnen zetten, ev. ingebouwd in een pet, helm of ander hoofddeksel of misschien wel een bril, met in het midden een LED lampje om het werkveld goed te verlichten en aan weerzijden, ter hoogte van de ogen twee mini videocameraatjes die alles opnemen wat hij zelf ziet en dus exact vanuit zijn eigen gezichtspunt, nog zo'n klein microfoontje erbij dat aan het oor zit en wat je wel eens op TV ziet en mischien achterop het hoofd nog een kastje waar de beelden en het geluid naar toe gestuurd en opgeslagen worden.

    Op die manier zou je hele mooie onderwijsmodules kunnen maken en de kennis van allerlei deskundigen kunnen vastleggen als basis voor elearning modules.

    Hoewel ik zelf niet goed kan overzien wat er momenteel op de markt is, zijn er een aantal criteria waar de camera aan zou moeten voldoen, zelf kunnen bedeken.

    Ik noem ze even:

    * Hij zou zeer stabiel te bevestigen moeten zijn op bijv. een helm of andere hoofdconstructie.

    * Tevens voorzien van een mogelijkheid om op statief te zetten voor het geval het hoofd en dus het beeld van de filmer te zeer beweegt.

    * Daarom ook een groothoeklens.

    * Een mogelijkheid om het focus te fixeren op bijv. 50 cm met een scherpte diepte van ongeveer 1 meter. (Dus uit kunnen schakelen van een ev. autofocus ?)

    * Een aansluiting voor een externe refer-/ oormicrofoon omdat geluidskwaliteit erg belangrijk is.

    * Een lossen afstandsbediening zodat de helm niet telkens af hoeft om de camera aan of uit te zetten met de mogelijkheid om op de afstandsbediening te zien of de camera loopt of niet.

    * Een lampje dat het te filmen werkveld verlicht om te kunnen zien wat er precies opgenomen wordt.

    (Aanvankelijk heb ik gedacht aan een 3D camera maar ik heb inmiddels begrepen dat daar veel te veel haken en ogen aan zitten waardoor dat waarschijnlijk een teleurstelling wordt en dus weggegooid geld. Vandaar dat ik mij nu toeleg op 2D camera's en vanwege het formaat dus in eerste instatnie op action camera's)

    Hoogst waarschijnlijk zijn er nog een groot aantal andere criteria waaraan zo'n camera voor deze toepassing zou moeten voldoen maar die ik niet zelf kan bedenken.

    Hopelijk dat iemand die dit leest deze materie zodanig overziet dat hij of zij mij enkele tips willen geven in welke richting ik wel en in welke richting ik zeker niet zou moeten zoeken.

    Mijn eigen zoektocht heeft tot nu toe een aantal opties opgeleverd, tw:

    Een gewone (waarschijnlijk te grote en te zware) Camcorder:

    * JVC GZ-MS120

    * Canon FS200

    * Samsumg SMX-C10

    Die telkens uit tests als beste naar voren komen maar die eigenlijk te groot zijn, zeker als je er op een gegeven moment twee van nodig hebt als je toch ooit besluit nog eens stereo (3D) opnames te gaan maken maken.

    Een andere optie zou misschien een zgn ‘pocketcamera’ zijn:

    * Sony Waterfroof

    * Panasonic HX

    * VistaQuest DV

    * Samsung W300

    Of een Action Camera zoals:

    * GoPro Hero 3+

    * Sony Action Cam

    * Drift HD Ghost

    of een echte 3D camera (Hoewel ik daar dus eigenlijk al van af heb gezien)

    * Panasonoc Lumix 3D

    * FuliFilm Finepix Real 3D

    Een heel verhaal en ik kan me voorstellen dat het wel wat veel gevraagd is om dit allemaal te lezen en er uw gedachten over te laten gaan, maar ik zou al heel blij zijn met een paar punten waar ik op zou moeten letten en in welke richting ik zou moeten zoeken.

    Misschien dat er zelfs al eens met dergelijke toepassingen is geexperimenteerd waar wellicht zelfs wel enig consensus uitgekomen is van wat in de praktijk het beste werkt.

    Alvast heel hartelijk dank voor het meedenken en eventuele tips, suggesties en adviezen !!

    Groet,

    Bas