digital 8 of minidv?

• Patrick de Loos

momenteel heb ik een hi-8 camcorder

analoog dus, ik wil naar digitaal, maar heb op dit gebied geen kaas gegeten.

Wat is bijvoorbeeld het verschil tussen digital 8 en minidv?

En hoe sluit ik een cam op mijn pc aan zonder usb aansluiting?

• Bright

Ik denk dat het moeilijk is om een echt verschil tussen beide aan te geven. Het hangt er maar van af welke camera je gaat kopen. Digital8 is volgens mij echt Sony en Mini dv zijn meerdere merken. Ik heb van beide een camera en beide bevallen ze mij goed. Ik heb eerst een digital 8 gekocht omdat ik daarbij ook mijn oude Hi-8 bandjes kon gebruiken en dus ok de oude opnames op een gemakkelijke manier op de pc kon zetten om ze te bewerken. Daarna heb ik een Mini dv gekocht , omdat de camera die ik wilde hebben dat nu eenmaal had.Bovendien is het nu overwegend mini dv . Ik denk dat jij je beter eerst kunt gaan afvragen welke camera je zou willen kopen ,als het bandformaat je niets uitmaakt.

Om de beelden over te zetten naar de PC moet je juist geen usb gebruiken . Dit gaat niet goed.. Gebruik hiervoor een firewire aansluiting. Heb je zo'n kaartje niet op je pc zitten , voor een 15 euro zijn deze te koop.

• Eric Jan

Omdat je nog oude Hi8 bandjes hebt, lijkt de stap naar Digital8 logish, maar niet alle Digital8 kun je gebruiken om de oude Hi8 over te zetten, let daar dus goed op, Als je nu een miniDV camera met Analoog video in koopt, kun je analoog dus omzetten naar DV,

wat je dus met Firewire.iLink makkelijk op je pc kunt zetten, sommige

camera's hebben zelfs een zgn. thru functie , dan hoef je het dus niet eerst op miniDV band te zetten (90 min. speelduur in LP mode)