Welk formaat op DVD

• Jan

Ik heb een JVC digitale videocamera, ik wil de beelden op DVD zetten met Pinnacle. Als ik de beelden eerst op de harde schijf zet, krijg ik enorm grote bestanden. Wat is de beste manier om de beelden op DVD te zetten, welke formaten (mpeg, avi of divx) kan ik het beste gebruiken om toch een goede kwaliteit-bestandsgrootte te krijgen.

Alvast bedankt voor de reactie.

Jan

• Bright

Het klopt dat bij het overzetten van de beelden vanaf de camera naar de pc de bestanden groot zijn. Grofweg kun je rekenen op 13 Gb per uur film.

Je zegt dat je het met pinnacle op dvd wilt zetten.Bedoel je daarmee een bewerkingsprogramma zoals studio ? Dit programma zal jouw film dan zelf aanpassen aan een dvd formaat en het bestand comprimeren nar de grootte die op het schijfje kan. Bij een film van 1,5 uur is de kwalitiet nog gewoon goed te noemen.

• Gerard

Als je je video later wil bewerken heeft het de voorkeur om de video als DV-AVI over te zetten. MPEG2 die vaak door Pinnacle capturekaarten wordt gebruikt is minder geschikt voor editing aangezien de afzonderlijke frames vanwege de MPEG compressie deels niet als afzonderlijke frames te bewerken zijn (interframe compressie). Als je het gelijk naar DVD wil overzetten of VCD dan heeft capturen als MPEG de voorkeur.

succesBright schreef:

>

> Het klopt dat bij het overzetten van de beelden vanaf de

> camera naar de pc de bestanden groot zijn. Grofweg kun je

> rekenen op 13 Gb per uur film.

> Je zegt dat je het met pinnacle op dvd wilt zetten.Bedoel je

> daarmee een bewerkingsprogramma zoals studio ? Dit programma

> zal jouw film dan zelf aanpassen aan een dvd formaat en het

> bestand comprimeren nar de grootte die op het schijfje kan.

> Bij een film van 1,5 uur is de kwalitiet nog gewoon goed te

> noemen.