Camera, website en baby

• Joep

Hallo.

Wij krijgen binnenkort 500 euro kado voor een digitale videocamera en een zelfgemaakte baby (in die volgorde ;)). Bovendien wil ik op mijn PC voor mijn website wat streaming filmpjes maken (niet van de baby…). Ik begrijp van de prettige site van Gerard dat een DV-camera de meeste mogelijkheden/kwaliteit biedt.Kan u mij adviseren welke camera (en bewerkingsoftware) ik het beste kan aanschaffen op dit moment?

Vriendelijk dank.

• Gerard

Beste Joep,

Er zijn nogal wat camera's in die prijsrange. Ik zou in elk geval eens kijken op www.vergelijk.nl. Daar kan je wat selecties maken op prijs e.d. Zorg in elk geval voor een digitale in- en uitgang en bij voorkeur ook een analoge ingang. Goede optische zoom, mogelijkheid de lens de verwisselen (vaak alleen bij camera's die wat duurder zijn), mogelijkheid voor externe microfoon en verlichting is ook aan te bevelen maar niet strikt noodzakelijk.

Qua software kun je met een instappakket goed uit de voeten. Ik heb er op mijn website 4 genoemd (www.doemeermetvideo.com/software.html):

Ulead VideoStudio 9

Pinnacle Studio 10, -10 Plus of -Media Suite

Adobe Première Elements 2.0

Magix Video de Luxe 2006

Pinnacle is het meest gebruikt voor zover ik weet maar ik heb zelf in het verleden ook heel prettig met Ulead VideoStudio gewerkt. De pakketten zijn niet duur (<100 euro).

Je kan dan bijvoorbeeld ook in Windows Media Formaat of Quicktime video's omzetten voor streaming. Met de meer professionele programma's heb je meer mogelijkheden qua compressie: bijvoorbeeld verschillende breedband snelheden of geschikt voor inbellen etc.

Als je echt een paar cameramodellen wil horen dan moet je me maar even een mail sturen (info@doemeermetvideo.com)

succes (en bedankt nog voor het compliment)

Gerard