Bestandsgrootte AVI naar DVD

• Jan

Ik wil een film van mijn digitale videocamera op DVD zetten, echter het bestand van een 1 uur durende film van de camera wordt zo groot dat hij niet op een DVD (geschikt voor 2 uur opname) past. Moet ik het eerst omzetten naar MPEG, of is er een andere manier om dit te realiseren. Ik werk met Pinnacle 9.

Welk type bestand staat er eigenlijk op de videocamera.

Groeten, Jan

• Jo Ouwejan

Dat hangt ervan af . . .

Als je een digitale camera met een DVD schijfje hebt, dan haal je beelden naar binnen in het MPEG formaat; heb je een digitale camera met een bandje, dan heb je zogenaamde native dv bestanden. Die hebben de extentie .avi

1 uur dv.avi is ongeveer 13 GB. En dat past dus niet op een DVD. Dus moet je het middels Studio omzetten naar het MPEG formaat.

Ik zelf heb Studio niet, maar dat gaat wel, zoek maar eens bij de “Maak film” mogelijkheid.

Jo

• Jo Ouwejan

Voor de volledigheid: kijk eens op:

http://www.videomontagefaq.nl/

• Doemeermetvideo.com

Je kan inderdaad zoals Jo aangeeft met Pinnacle het op DVD zetten en daarbij kiezen voor verschillende kwaliteitsformaten. Met de beste kwaliteit kun je 1 uur film op een 4,7 G schijfje zetten maar je kan er meer op kwijt als je genoegen neemt met een mindere kwaliteit. Die is dan overigens nog steeds beter dan VHS. Je kan het gewoon instellen bij Pinnacle als je de film op DVD zet.

Gerard

www.doemeermetvideo.com

• Jan

Hallo, bedankt voor de reacties. De eerste DVD is succesvol gebrand.