een camcorder met HD

• michelle

Ik hoop dat iemand mij hier kan adviseren, ik ben aan het overwegen om een nieuwe camcorder te kopen met een harde schijf. Alleen twijfel ik heel erg over de kwaliteit van de film (resolutie etc) vergeleken met een minidv.

Dit staat er bij specificaties

? 4,5 uur opnemen in hoge kwaliteit met MPEG-2 Video (gemiddeld 8,5 Mbps, 720 x 576/50i in ULTRA mode

• Jo Ouwejan

Je bent van plan de opnames te gaan monteren op een pc?

Als je dan in MPEG werkt, weet dan, dat je dan beperkt wordt tot uitsluitend knippen en plakken. Echte effecten toevoegen wordt een probleem.

Overigens is er in het low budget segment slechts 1 montageprogramma, dat probleemloos met MPEG bestanden om kan gaan: Womble.

Je kunt beter een DV camera kopen, die op tape opneemt. En dus ook vooral geen camera met een DVD erin . . .

Jo

• michelle

Het is niet de bedoeling om echt te gaan monteren enzo. Het is meer dat ik mij afvraag of de beeldkwaliteit en foto kwaliteit niet beter of slechter is dan op een standaard DV camera.

• Jo Ouwejan

De fotokwaliteit is iets, waar ik mij nooit mee bezighoud. Dat weet ik dus niet. Het schijn, dat je tegenwoordig met die dingen al zoiets als 2 megapixel-beelden kunt maken. En dan is menigeen al te vreden. Wij niet. Wij hebben een 8 megapixel fotocamera, naast een videocamera.

MPEG beelden zijn niet te vergelijken met DV beelden. MPEG werkt met de zogenaamde GOP's. Group Of Pictures. Zo'n groep bestaat uit een aantal beelden, waarvan de eerste en de laatste een echt compleet beeld tonen. De beelden daar tussenin worden uit die andere twee gedistilleerd, doordat van al die tussenbeelden alleen maar wordt opgeslagen, wat de verschillen zijn ten opzichte van de andere twee. Maar als jij alleen maar goed beeld wilt hebben, wat je op tv kunt afkijken, dan kan je met MPEG best tevreden zijn. Op de tv zie je het verschil waarschijnlijk niet met dv.

Jo