analoge film omzetten

• Jos

Hallo

Ik heb nog oude films die ik via de (analoge) videocamera op dvd wil zetten. Ik gebruik hiervoor Studio 8 van Pinnacle. Enkele films heb ik nu overgezet op de computer maar nu heb ik het probleem dat beeld en geluid niet synchroom lopen. Met het overzetten van digitale bandjes heb ik dit probleem niet.

Weet iemand voor mij de oplossing?

• Jo Ouwejan

Jos,

Het goedkoopste advies: capture stukken, die niet langer zijn dan 15 minuten.

Tweede advies: gebruik een dv camera als interface tussen je videorecorder en je pc. Die camera moet dan natuurlijk wel een analoge ingang hebben.

Advies, als je veel van dit soort werk hebt: koop een converter van Canopus.

Jo

• Jos

Hallo Jo,

Op mijn digitale camera heb ik de volgende uigangen:

A/V Out

Mic

DV out

S-Video

Kan ik hiermee jouw tweede advies volgen?

De analoge camera kan ik met een soort scartkabel met 4 stekkers aansluiten op de digitale camera. De S-video spreekt voor zich (dikke zwarte) Maar dan houd ik nog de gele, rode en witte over. Welke steek ik nou in de A/V out? (ik heb trouwens ook een losse stekker waarin ik zowel de witte als de rode in kan steken. (dus 2 in 1).

Jos

• Jo Ouwejan

Jos,

Je kunt het eens proberen . . .

Heb je een S-VHS videorecorder? (Super-VHS?) dan sluit je die aan op de S-Video aansluiting. De DV-out gaat op de Firewire van de pc.

Heb je Windows Moviemaker? Start die dan op en kies voor het binnenhalen van materiaal. Je ziet dan vanzelf wel of je camera het beeld doorgeeft.

Heb je geen Super VHS recorder, dan moet je eens kijken of je een snoer kunt kopen, dat aan de ene kant een S-video plug heeft en aan de andere kant een rode-, een gele- en een witte plug.

En als het allemaal niet lukt, dan moet je aan de converter van Canopus. Kijk hiervoor in de WebShop van www.videomontageforum.nl

Jo