Beeldkwaliteit Canon MV930

• joep

Hallo, een vraag.

Sinds kort de Canon MV930 in huis, vandaag de opname overgezet op de pc (via windows moviemaker) nou vind ik het resultaat niet echt beter dan mijn oude Sony Hi 8. (teleurstellend)

Vraag 1 Komt dit door het programma?

Vraag 2 Ligt het aan de videokaart?

Vraag 3 Is dit een bekend verschijnsel?

Alvast bedankt..

• Jo

Je vergist je. Wat jij op je pc ziet, is geen maatstaf voor de uiteindelijke kwaliteit. Om te beginnen wordt de kwaliteit van het beeld op je scherm, tijdens de bewerking van je film bewust verkleind, ten gunste van de snelheid voor andere componenten van je pc. Let wel: video is (naast gaming) zo ongeveer het heftigste, wat je met een pc kunt doen.

Als je de montage klaar hebt, kan je die weer terug zetten naar DV tape, tenminste als jouw camera een mini-dv camera is en als hij ook voorzien is van de dv-in funktie. Als je dat beeld op tv afspeelt, dan zal je zien, dat je 0% verloren hebt qua kwaliteit.

Alternatief is natuurlijk je montage naar DVD te branden, maar dan lever je dus bewust wel kwaliteit in. MPEG is namelijk een compressie van 4:1 ten opzichte van dv-avi.

Jo

• Joep

Hey, bedankt voor je reactie…nog een vraagje.

Maar hoe krijg ik nou die goede kwaliteit op het bandje op een dvd? of mijn harde schijf?

• Bright

De Canon MV930 heeft geen dv in dus zal het niet lukken om het terug op bandje te zetten.Maar de beeldkwaliteit die je op dvd krijgt is in principe heel goed om naar te kijken.En inderdaad kan het zijn dat de beeldkwaliteit niet of in elk geval voor jouw gevoel beter is dan de “oude”Hi-8. Ik heb in het begin ook een sony Hi-8 gehad en als ik deze opnamen nu terug zie en dan is de kwaliteit na al die jaren, waarvan sommige meer als 10 jaar oud zijn , nog steeds goed en soms zelfs beter als van de huidige digitale camera's met 3 ccd's waar ik er nu ook één van heb.Het enige voordeel tegenwoordig is dat je met digitaal geen of nauwelijk verlies hebt die je vroeger wel had met het analoog overzetten.

Wil je geen kwaliteitsverlies dan zul je waarschijnlijk moeten overgaan op Bleu-ray.