Hallo andrea ,
Volgens mij klopt jouw verhaal niet helemaal.
>andrea schreef:
Zelf vind ik het leuk om het op de computer te bewerken dus laad ik de schijf weer in de computer gebruik een programma als mp streamclip of ffmpeg om het analoge beeld om te zetten naar
dv (digitaal) en bewerk de film in imovie <
Volgens mij is het als volgt.
Zodra jij de vhs met via de dvd recorder op de harde schijf zet is het analoge signaal al omgezet naar een digitaal signaal.
Dit wordt vervolgens op een schijfje gezet in de zogenaamde vob files. Dit zijn gecomprimeerde( zeg maar in elkaar gedrukte ) Mpeg bestanden. Om het op de computer te kunnen bewerken moeten deze weer worden omgezet naar avi bestanden en dit wordt gedaan door mp streamclip.
Het nadeel van deze methode is dat zodra je het beeld vanaf de harde schijf van jouw dvd recorder op een dvd schijf zet het beeld wordt gecomprimeerd zodat het op een schijf past van 4,5 gb. Daarna wordt het weer omgezet in de computer naar een avi bestand en na het bewerken wordt het weer gecomprimeerd . Hierdoor kan de kwaliteit verder teruglopen. Het eindresultaat kan tegenvallen maar dat hangt ten eerste af van het bronmateriaal , dus hoe ziet de vhs band eruit, en ten tweede de kwaliteit van de programma's waar de bestanden mee worden omgezet.
Maar deze werkwijze is zeker te overwegen. En misschien is het wel een idee om de zo verkregen schijf via de dvd recorder terug te zetten op een VHS band . Ik weet niet of je dat al eens geprobeerd hebt en hoe het verschil er dan uitziet tussen het origineel en de nieuwe “kopie ”.Ik blijf er in elk geval nog een voorstander van om beeldmateriaal wat bewaard moet worden tevens op band te bewaren aangezien ik daar meer vertrouwen in heb dan die gebrande schijfjes.
In elk geval Marion , succes met je keuze en mocht je wat ervaringen hebben dan laat je het misschien nog eens weten ?