analoge video naar dvd

• Marion

Ik wil graag mijn oude homevideo's omzetten naar dvd. Nu heb ik al aardig wat gegoogled en gelezen en zie ik toch, dat als ik de video's direct zou opnemen op de pc dat de kans groot is dat ik synchronisatieproblemen krijg met het geluid.

Dus zou een analoog digitaal concerter de oplossing zijn. Andere mogelijkheid is natuurlijk een video/dvd speler te kopen, waardoor ik mijn video's meteen kan opnemen op een dvd.

Heeft iemand ervaringen met beide en zo ja, wat is dan het advies?

Sommige video's zouden nog ietwat bewerkt moeten worden, in de zin dat er waarschijnlijk het een en ander uitgeknipt zou moeten worden. Verder stel ik niet zo veel eisen, het is eerder zo, dat ik graag die video's bewaard wil hebben en met oude videobanden gaat dat niet lukken.

Alvast bedankt voor de moeite,

groetjes,

Marion

• Jo

Ik heb zelf geen DVD recorder, maar je schijnt daar ook wel het één en ander uit weg te kunnen knippen. Verder is het zo, dat je met een DVD recorder beperkt bent ik het aanmaken van menu's.

Als je toch dus voor een DVD wilt gaan, dan zou ik je aanraden de handleiding eerst eens door te nemen, voor je hem koopt. Om te zien of je er ook scenes uit weg kunt laten.

Jo

• Marion

Dat aanmaken van menu´s zou ik met DVD lab pro kunnen doen. Dan zou het een DVD/videorecorder met harde schijf moeten zijn, dan zou ik daar nog wel wat mee kunnen aanrommelen.

Ik heb geprobeerd om mijn video apparaat aan te sluiten op de pc, maar dat lukte niet. Ik krijg geen beeld of geluid.

Dus ik denk dat een converter toch misschien de beste oplossing zijn.

Heb jij ervaringen met Canopus bijvoorbeeld, Jo?. Het is wel duurder als de moviebox van Pinnacle, maar ik geef liever iets meer uit, en het werkt goed en probleemloos, als dat ik daarna denk: had ik maar wat meer geld uitgegeven.

En bedankt voor je reactie.

Groetjes,

Marion

• Bright

Ben je niet (meer ) in het bezit van een videocamera? Ik neem de “oude ”videobanden over op dv bandjes en kan ze daarna in de computer inlezen als ik ze wil bewerken.

Ik hoop trouwens dat jij je er wel van bewust bent dat het overzetten van de banden op alleen maar dvd geen enkele garantie geeft dat je ze over een paar jaar nog wel kunt bekijken. Wat dat betreft zelfs minder garantie dan het op band bewaren. Ik bewaar van echt belangrijke dingen die ik niet kwijt wil tevens een kopie op een bandje .

• Marion

Dat een DVD ook niet het eeuwige leven heeft weet ik. Ik ben dan sowieso van plan om de video/dvd bestanden te laten staan op een externe harde schijf.

Ik heb nog wel een oudere analoge videocamera. Kan ik de VHS banden daar weer terug op opnemen?

Dat wist ik niet. Misschien dat ik dan wel beeld krijg. Blijft onverlet dat ik dan naar alle waarschijnlijkheid tegen het niet synchroon lopen van het geluid blijf aanhikken.

Groetjes,

Marion

• Bright

Ik bedoel een digitale videocamera met een dv in/out aansluiting .Het enige wat je dan verder nodig bent is een fire wire kaart ( kosten ongeveer 15 euro ) in je computer en een bewerkingsprogramma zoals bijv pinnacle studio , Magix video de luxe of Ulead video studio en natuurlijk een beetje moderne computer met het liefst een tweede harde schijf.

Hierdoor heb je nl. geen verder kwaliteitsverlies als je het in de computer inleest en weer terugzet. Het weer analoog terug zetten zal geeft een verdere terugloop in kwaliteit en zou ik niet aanbevelen.

• andrea

Hallo Marion,

Ik heb zelf een dvd-recorder gekocht met harde schijf, daar mijn video recorder op aangesloten. vervolgens mijn vhs banden op de harde schijf van mij dvd recorder gezet daarna op een dvd schijfje. Dan kun je de schijf finaliseren of voltooien en hem in alke dvd speler bekijken. Zelf vind ik het leuk om het op de computer te bewerken dus laad ik de schijf weer in de computer gebruik een programma als mp streamclip of ffmpeg om het analoge beeld om te zetten naar dv (digitaal) en bewerk de film in imovie maak er vervolgens een geweldige dvd van met idvd en heb veel eer van mijn werk, vind het ook leuk om te doen. de iprogrammas zijn voor op de mac van apple maar ik neem aan als je zoekt dat dezelfde soort programmas ook voor windows zijn te vinden. Nog even dit! vind de dvd recorder een uitkomst is echt zijn geld waard geweest. Dus wat mij betreft de beste optie.

Succes

• Marion

Hoi Andrea,

Je hebt dus geen zogenaamde video/dvd recorder gekocht, zo eentje waar een vhs video in kan én een dvd? Ik dacht dat alleen zoiets een optie was, maar goed, een losse dvd-recorder met harde schijf is dus ook een optie.

Ik heb een redelijk recente pc en vandaar dat ik dacht dat het daarmee ook zou moeten lukken.

Vooralsnog krijg ik de indruk dat ie alleen digitale signalen kan opnemen.

Ik blijf nog even klooien. Zelf kan ik als ik ook voor een dvd-recorder zou gaan, daarna via de pc zelf een menuutje maken en zo, dat is het probleem niet. Dat kan ik ook.

Bedankt in ieder geval voor jullie reacties, ik kijk even wat of ik doe, maar zo´n dvd speler met harde schijf is zeker een optie.

Groetjes

Marion

• Bright

Hallo andrea ,

Volgens mij klopt jouw verhaal niet helemaal.

>andrea schreef:

Zelf vind ik het leuk om het op de computer te bewerken dus laad ik de schijf weer in de computer gebruik een programma als mp streamclip of ffmpeg om het analoge beeld om te zetten naar

dv (digitaal) en bewerk de film in imovie <

Volgens mij is het als volgt.

Zodra jij de vhs met via de dvd recorder op de harde schijf zet is het analoge signaal al omgezet naar een digitaal signaal.

Dit wordt vervolgens op een schijfje gezet in de zogenaamde vob files. Dit zijn gecomprimeerde( zeg maar in elkaar gedrukte ) Mpeg bestanden. Om het op de computer te kunnen bewerken moeten deze weer worden omgezet naar avi bestanden en dit wordt gedaan door mp streamclip.

Het nadeel van deze methode is dat zodra je het beeld vanaf de harde schijf van jouw dvd recorder op een dvd schijf zet het beeld wordt gecomprimeerd zodat het op een schijf past van 4,5 gb. Daarna wordt het weer omgezet in de computer naar een avi bestand en na het bewerken wordt het weer gecomprimeerd . Hierdoor kan de kwaliteit verder teruglopen. Het eindresultaat kan tegenvallen maar dat hangt ten eerste af van het bronmateriaal , dus hoe ziet de vhs band eruit, en ten tweede de kwaliteit van de programma's waar de bestanden mee worden omgezet.

Maar deze werkwijze is zeker te overwegen. En misschien is het wel een idee om de zo verkregen schijf via de dvd recorder terug te zetten op een VHS band . Ik weet niet of je dat al eens geprobeerd hebt en hoe het verschil er dan uitziet tussen het origineel en de nieuwe “kopie ”.Ik blijf er in elk geval nog een voorstander van om beeldmateriaal wat bewaard moet worden tevens op band te bewaren aangezien ik daar meer vertrouwen in heb dan die gebrande schijfjes.

In elk geval Marion , succes met je keuze en mocht je wat ervaringen hebben dan laat je het misschien nog eens weten ?

• Jo

Die van Pinnacle moet je dus belsit NIET kopen! Krijg je last van het OOS syndroom. Gaat het geluid uit de pas lopen ten opzichte van het beeld. Uit tsts is gebleken dan Canopus de beste is. Niet dat ik hem zelf heb, want ik heb een montagekaart, die voor de omzetting zorgt. Niet meer te koop en wat achterhaald.

Jo