aan Bright en Jo

• Jeroen

Hoi Bright en Jo,

Een paar berichten terug las ik iets over het binnen halen

van video bestanden naar de computer.

Bright schreef namelijk;

"Inderdaad is het binnenhalen van video via usb niet aan te raden.

Hierbij krijg je resultaten gelijkwaardig aan streaming video."

Jo antwoorde met;

"En een VCD is inderdaad een slag minder van kwaliteit

dan een video-DVD."

Een paar vragen aan jullie.

Het verschil tussen USB en Firewire is toch alleen maar snelheid?

Geen verlies van data kwaliteit?

USB 2.0 een bandbreedte van 480 Mbits/s

firewire 400 een bandbreedte van 400 Mbits/s.

firewire 800 een bandbreedte van 800 Mbits/s.

Met welke data kun je een video-DVD of een VCD maken?

Vriendelijke groeten,

Jeroen

• Bright

Hallo Jeroen,

Was alles maar zo simpel als het lijkt. Het is een wat ingewikkelde materie om uit te leggen. Via google kun je over dit onderwerp ook wel wat antwoorden vinden. USB2 is er in 3 smaken: low speed (1.5 Mb/s), full speed (12 Mb/s) en high speed (480 Mbit/s) Maar dit zijn puur theoretische snelheden die nooit worden gehaald Bovendien wordt de snelheid bepaald door het aantal aangesloten apparaten zoals bv een muis , toetsenbord e.d. Hoe meer aangesloten hoe lager de snelheid. Firewire is hier in principe niet gevoelig voor zodat zelfs de firewire 400 een hogere snelheid haalt dan de usb high speed.

De snelheid is wel degelijk van invloed op de kwaliteit.Een uur film is ongeveer 14 GB groot. Dat betekent dus zo'n 235 MB per minuut oftewel bijna 4 MB per seconde en dus 32 Mbit per seconde (1 MB = 8 Mb). Als de usb aansluiting deze snelheid niet haalt dan zal wel degelijk de kwaliteit lager worden.

Voor vcd is het ongeveer 1000 Kb

voor svcd is het ongeveer 2500 Kb

en voor dvd is het ongeveer vanaf 5000 Kb

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het zelf nog nooit via USB heb geprobeerd en denk dat het misschien theoretisch mogelijk zal zijn maar praktisch niet eenvoudig. Vandaar dat fire wire gewoon de voorkeur heeft

• Jeroen

Hoi Bright,

Hartelijk dank voor je uitgebreide uitleg. Het is een stuk duidelijker alleen lastig nu, dat mijn camera geen firewire aansluiging heeft, mijn pc ook niet trouwens. Ik heb een sony SR32E met 30 GB h.d. Er is een dokking station bijgeleverd om de batterij te laden en films over te zetten naar pc of hd recorder. Op dit dokking station is ook geen firewire aansluiting. Het over brengen van filmpjes gaat redelijk snel. Het zijn wel Mpeg bestanden. Zijn digitale opnames altijd in Mpeg formaat?

Vriendelijke groeten,

Jeroen

• Jo

Dat over die “meerdere apparaten” via USB moet je vooral zien als aansluitingen via een hub. Dan share je waarschijnlijk de capaciteit van de verbinding.

En alhoewel de theoretische snelheid van USB iets boven die van Firewire ligt, krijg je toch beslist minder (geen) problemen als je de Firewire gebruikt.

Jo

• Jo

Een Firewire is altijd aan te bevelen, als je bestanden vanaf tape naar je pc wilt halen. Maar dat is in jouw geval dus niet zo. Het zijn echte bestanden op een HD, geen tape. Dus volstaat in jouw geval USB.

Als je bestanden van tape binnenhaalt (dat heet capturen), dan worden het DV (Digital Video) avi's. Dat zijn dus net zo goed digitale opnames, als die van jou. Alleen die van jou (mpg) zijn gecomprimeerd. En dus ook moeilijker om te bewerken. Althans vooralsnog. Niet alle montage programma's kunnen daar goed mee omgaan.

Jo

• Bright

Voor camera's met een HD geldt het hele verhaal over de snelheid niet want voor camera's met hd kun je wel heel goed usb gebruiken omdat je dit kan zien als een externe harde schijf. Hierbij bepaalt mede de camera hoe snel de gegevens worden overgezet.

Dit is een voordeel t.o.v. camera's met een bandje. Maar dat is in mijn ogen ook tevens het enige voordeel. De beelden die worden opgenomen op de camera worden direct al gecomprimeerd. hierdoor heb je al enig kwaliteitsverlies.Om te bewerken worden deze beelden dan vaak weer omgezet naar avi bestanden. Na het bewerken worden ze weer omgezet .

De beelden die je via de bandjes binnenhaalt kunnen direct bewerkt worden en worden pas gecomprimeerd als je klaar bent met bewerken en er een film van wilt maken die je kunt branden op dvd .

• Bright

Het is toch wel wat gecompliceerder. Ook als je alleen een camera aan een usb hangt zal deze de aangegeven theoretische waarde niet halen.In de praktijk is een fire wire aansluiting echt sneller in het verwerken van gegevens Dit heeft o.a. te maken met het usb protocol en hoe deze de verschillende soorten datastromen verwerkt..

Maar zoals al eerder aangegeven gaat het veel te ver om dat hier uit de doeken te doen en is m.b.v. google er genoeg over te vinden voor een ieder die er meer van wil weten.

Waar het hier om gaat is dat als je een camera met bandjes hebt je er verstandig aan doet een fire wire aansluiting te hebben en als je een camera met hd hebt dan heb je aan een usb aansluiting voldoende.