Tips voor vakantie film?

• De Impel

Hallo,

Ik heb deze week een videocamera gekocht (panasonic NV-GS230) en wil daarmee een leuke vakantie film maken. Wij gaan dit jaar op safari en willen dit natuurlijk vast leggen. Ik ben nog maar een beginner en kan nog van vele tips leren. Waar moet ik zoal op letten? Ik later alles via de computer bewerken. Wie heeft er nuttige film tips???

Alvast bedankt!!!

• Jo

Nou, dat wordt moeilijk in één antwoord . . .

Je hebt een mini-dv en dat is makkelijk mbt het monteren in een pc. Maar laten we eerst beginnen met wat filmische tips.

Zoom alleen, als de camera niet opneemt. Dus een opname, Camera op stand by, zoomen, weer opnemen.

Praat niet tegen de microfoon. Doe dat later in de montage.

Neem een zakje rijst mee, daar kan je de camera op zetten op plaatsen, waar je ver moet inzoomen.

Jouw camera heeft een optische zoom van 10:1 en dat is voor Afrika niet veel.

Zorg er voor, dat je twee batterijen hebt en altijd een reserve-tape.

• Bright

Zoals Jo al zegt is er eigenlijk zoveel waar je op moet letten of rekening mee moet houden. Ik zou je adviseren om ,indien je die nog niet hebt , in elk geval een uv filter op de camera te plaatsen en eventueel een draaibaar polarisatiefilter aan te schaffen.

Eén tip ,film niet te snel. Neem de tijd als je iets filmt.Mensen zijn geneigd om te filmen zoals je kijkt.Maar later zal in de montage blijken dat het dan vaak te kort is om er goed mee te monteren.Ik neem altijd minimaal 10 seconden.M.b.t het zoomen heeft Jo helemaal gelijk allleen kan het soms wel eens een goed effect hebben maar wees er zuinig mee en bedenk dat ons oog ook niet kan zoomen.

Stel je van te voren op de hoogte wat voor elektricitetisnet er plaatselijk is .Hebben ze hetzelfde voltage als hier of wijkt het af.Dit in verband met het opladen van de accu's.

In elk geval , prettige vakantie !

• René Amiabel

Maar een advies; www.ami-video.nl

• Gerard

Ik ben zelf naar Kenya geweest en heb daar gefilmd.

Neem in elk geval voldoende accu's mee, en/of zorg dat je bij elke gelegenheid oplaadt. Niet alle lodges hebben die faciliteit, dus waar mogelijk laden.

Neem ook een spuitbus met lucht mee om evt. de camera schoon te blazen, evt. ook een knijpbalgje met kwastje.

Als ik weer zou gaan, zou ik een zeeeeer goed af te sluiten zak meenemen ter bescherming tegen stof.

En inderdaad een “beanbag” om schokken op te vangen. Je chauffeur / gids zal als hij wild “spot” er snel op af willen, die van ons althans wel, en probeer dan je camera maar stil te houden. Nog afgezien van wild dat plotseling op de auto afkomt waardoor je moet terugtrekken, dan kun je met een beanbag onder het rijden toch filmen.

Denk er ook aan om je reservetapes schoon en droog te bewaren. Tijdens mijn laatste reis naar Maleisie is dat min of meer fout gegaan waardoor de tapes “verkleefden”.

• pastnetnie

Nog een tip: als je het probleem van voltage etc. wilt voorkomen, neem dan een zonne-lader mee. Dan ben je ook meteen klaar met twee accu's, al zou ik altijd ook een accu lader meenemen voor de zekerheid. UV filter en polarisatiefilter zijn inderdaad allemaal belangrijk. Kijk ff hier op Saake-shop.nl, daar kan je accu, zonnelader, extra accu en filters kopen.