Tips voor vakantie film?

• De Impel

Hallo,

Ik heb deze week een videocamera gekocht (panasonic NV-GS230) en wil daarmee een leuke vakantie film maken. Wij gaan dit jaar op safari en willen dit natuurlijk vast leggen. Ik ben nog maar een beginner en kan nog van vele tips leren. Waar moet ik zoal op letten? Ik later alles via de computer bewerken. Wie heeft er nuttige film tips???

Alvast bedankt!!!

• Jo

Nou, dat wordt moeilijk in één antwoord . . .

Je hebt een mini-dv en dat is makkelijk mbt het monteren in een pc. Maar laten we eerst beginnen met wat filmische tips.

Zoom alleen, als de camera niet opneemt. Dus een opname, Camera op stand by, zoomen, weer opnemen.

Praat niet tegen de microfoon. Doe dat later in de montage.

Neem een zakje rijst mee, daar kan je de camera op zetten op plaatsen, waar je ver moet inzoomen.

Jouw camera heeft een optische zoom van 10:1 en dat is voor Afrika niet veel.

Zorg er voor, dat je twee batterijen hebt en altijd een reserve-tape.

• Bright

Zoals Jo al zegt is er eigenlijk zoveel waar je op moet letten of rekening mee moet houden. Ik zou je adviseren om ,indien je die nog niet hebt , in elk geval een uv filter op de camera te plaatsen en eventueel een draaibaar polarisatiefilter aan te schaffen.

Eén tip ,film niet te snel. Neem de tijd als je iets filmt.Mensen zijn geneigd om te filmen zoals je kijkt.Maar later zal in de montage blijken dat het dan vaak te kort is om er goed mee te monteren.Ik neem altijd minimaal 10 seconden.M.b.t het zoomen heeft Jo helemaal gelijk allleen kan het soms wel eens een goed effect hebben maar wees er zuinig mee en bedenk dat ons oog ook niet kan zoomen.

Stel je van te voren op de hoogte wat voor elektricitetisnet er plaatselijk is .Hebben ze hetzelfde voltage als hier of wijkt het af.Dit in verband met het opladen van de accu's.

In elk geval , prettige vakantie !

• René Amiabel

Maar een advies; www.ami-video.nl

• Gerard

Ik ben zelf naar Kenya geweest en heb daar gefilmd.