DV tape wissen

• wil

Heb vandaag mijn 1e videocamera gekocht. Een JVC-760.

Ben er een beetje mee aan het klooien en uitproberen welk programma ik zal gebruiken, MovieMaker, Nero, Sonic die voorgeinstalleerd stond op mijn PC, en heb ook een trial van Adobe elements. Ik zal dit forum eens doorspitten om te zien, hoe de ervaringen zijn.

Maar nu een echte beginnersvraag: met mijn uitprobeersels heb ik alle enkele bandjes (DV tape 60 min) vol met onzin staan (heb wel 18 opnames van mijn huiskamer :>)

Is het mogelijk om deze bandjes te wissen / formatteren / overschrijven? In de handleiding kan ik er niets over vinden.

Heb je een antwoord of heb je nog leuke beginnerstips, dan hoor ik dat graag.

Wil.

• Bright

Gewoon het bandje terugspoelen en je kunt weer opnieuw opnemen.

• wil

Bedankt!

Wil

• Jan de Bloois

Hallo Wil,

Antwoord op je “wis” vraag heb je al gekregen. Een DV tape is wat dat betreft niet veel anders dan de oude vertrouwde muziek cassette. Er zit ook een beveiligings-schuifje op: als je wilt voorkomen dat je een belangrijke opname per ongeluk wist, dan zet je het schuifje om, en dan kun je niet meer opnemen (totdat je het schuifje weer terugzet natuurlijk). Je bent gelukkig zo verstandig geweest om een camera met DV tape te kopen. Er vindt hier geen compressie plaats, zoals bij harddisk systemen of bij camera's die direct een DVD branden. De beeldkwaliteit bij mini-DV is het beste, en veruit te prefereren als je nog iets met je film wilt DOEN, monteren bijvoorbeeld. Over je vraag “welk programma zal ik gebruiken”: MovieMaker is simpel en leuk om mee te beginnen. Als je monteren leuk gaat vinden zul je waarschijnlijk snel tegen beperkingen aanlopen. Nero is volgens mij een brand-programma. Adobe Elements een fotobewerkingsprogramma. Adobe heeft wel een heel goed videomontage programma, dit heet Adobe Premiere. Zelf ben ik 5 jaar geleden, toen ik met video begon, overgestapt op Apple en sinds die tijd gebruik ik iMovie. Ik dacht hier na een jaar of twee wel op uitgekeken te zijn, maar met de nieuwe versies, die steeds verschenen (gestart met versie 2, nu werk ik met versie 6) werden de mogelijkheden steeds groter. De nieuwse Apple computers worden nu geleverd met een totaal nieuwe versie van iMovie, die wel zeer simpel werkt, maar echt voor beginners is. De vorige versie is wel te downloaden. Ik overweeg nu over te stappen naar het professionelere Final Cut Express (zie http://www.apple.com/nl/finalcutexpress/ ) of het echte professionele programma Final Cut Pro. Tip: wordt lid van een videoclub, daar steek je veel van op. Nog een tip: kijk eens op mijn website over video: www.videohobby.tk groet, Jan

• Bright

Moviemaker mag leuk en simpel zijn maar je kunt met het eindresultaat niets en dus uiteindelijk frustrerend.

Adobe premiere elements is wel degelijk een videomontageprogramma.Het is gelijk aan bv Magix of pinnacle studio of Ulead. Welk programma te nemen is niet te adviseren daar dit een persoonlijke keuze is.De één zweert bij Magix video deluxe en een ander vindt Pinnacle het beste.

Adobe premiere pro is een meer professioneel programma en eigenlijk niet geschikt als je net begint met monteren.

• fr@

Als je net start met de hobby kan ik je Magix adviseren omdat het in de nederlandse taal is, veel mogelijkheden heeft, en ook zeer stabiel is om mee te werken. De drempel is wellicht iets hoger dan Pinnacle Studio maar als je iets zoekt waar je even meer mee kunt dan het gemiddelde programma en als je daarnaast ook nog vele audiomogelijkheden zoekt is Magix een ideale starter voor je. Veel succes met je (eigen) keuze.

Fr@

• matthieu

IK GEBRUIK OP DE PC PINACLESTUDIO 12 WERKT PERFECT EN MAKKELIJK