welke videocamera

• H

Hallo,

ik ben op zoek naar een videocamera, ben bij winkel geweest en gaf aan de voorkeur te geven aan een camera die kan opnemen op een dvdtje. Volgens de verkoper was dit alleen geschikt om even snel snel iets op te nemen en te laten zien, maar niet voor langdurig gebruik. Tevens gaf hij aan dat de films maar 5 jaar op zo'n dvdtje blijven staan?? Is dit correct?

Ik heb een laptop, maar geen dvdbrander, vandaar mijn keuze voor een camera die opneemt op dvd. Ik zat te kijken bij een canon dc100 of iets in de dc serie.

Graag jullie reacties. Bvd.

• Bright

Op een dvd opnemen heeft inderdaad het voordeel dat je het in een dvd speler kunt stoppen en terug zien. Over hoelang dit goed leesbaar blijft durf ik geen uitspraak te doen. Het hangt van meerdere factoren af. Feit is wel dat de kans bestaat dat je op een gegeven moment de dvd niet meer kunt lezen. Vaak kan dan een computer met ingebouwde dvd speler/brander er dan nog wel wat mee en zou je eventueel zo de gegevens nog veilig kunnen stellen.Maar dit kan ook al na een jaar zijn. Hangt er ook van af hoe je de dvd bewaard.

Maar de dvd heeft meer nadelen.Ik begrijp wel dat je er blijkbaar niet op uit bent om de opnames nog verder te monteren en dus vervalt het nadeel dat dit vanaf de dvd niet echt een succes is.

De opmerking dat zo'n camera niet voor langdurig gebruik geschikt zou zijn kan ik niet echt plaatsen. Ik kan me wel voorstellen dat als je veel filmt en het staat allemaal ruw op zo'n schijfje dat het niet echt een feest is om naar te kijken zonder verdere montage.

• H

Bedankt voor je reactie.

Wat zou je dan adviseren? Harde schijf of minicasette? Probleem blijft natuurlijk dat op laptop geen dvdbrander zit?

Graag hoor ik nog even van je,

groetjes.

• Bright

Persoonlijk zou ik voor de minidv gaan.En je kunt toch nog altijd een brander in je laptop zetten mocht je dat willen.

Minidv heeft het voordeel dat als je het later nog eens wilt bewerken je geen gegevensverlies hebt terwijl de gegevens op een harde schijf of op een dvd al direkt gecomprimeerd worden.

Bandjes hebben tenslotte momenteel nog steeds het voordeel dat de gegevens lang bewaard kunnen worden.

• H

En raad je nog een speciale camera aan? Ik zoek iets tussen de 200-300 euro, beetje makkelijk over te zetten op de computer en tv, opnamemogelijkheid bij minder licht, beeldstabilisatie.

Groetjes.

• Jan de Bloois

Als je nog geen DVD-brander in je laptop hebt zitten, en je wilt het resultaat van je noeste arbeid digitaal bewaren op een miniDV-tape, dan MOET je een DV-IN aansluiting hebben op je camcorder. DV-uit hebben ze allemaal, maar DV-IN dus niet! Let hier goed op. Waarschijnlijk zul je dan ook niet slagen in de door jou genoemde prijsklasse, tenzij je een goede gebruikte camera koopt. Lees mijn verhaaltje is over mijn keuze op www.videohobby.tk

Succes met JOUW keuze!

Jan