Blokkerig beeld met nieuwe HD camera

• Raymond

Hallo,

Ik ben sinds kort in het bezit van een JVC Everio GZ MG275E.

Fijne camera in gebruik, maar is heb alleen maar slechte opnames… Kwalitet staat op hoog ingsteld, maar als ik het terug kijk is het werkelijk om te huilen. Bij snelle bewegingen is het het ergst, strepen en blokken overheersen het beeld. Het is net of de camera het niet kan registreren ofzo, het gaat hem te snel lijkt het wel.

Ik kan me niet voorstellen dat dit de beste kwaliteit moet zijn. Wat doe ik verkeerd???

Ik heb er ook echt geen verstand van, dat zal het ook wel zijn. Maar ook al zet ik alles op automatisch, het helpt me niet.

Wie weet er wat ik fout doe?

• Johan

Ik heb een Sony maar had er ook last van. Later bleek het aan Windows Video Maker te liggen. Bij Pinnacle en Magix Video Deluxe heb ik er geen last van. Heb je je opnames al gebrand ?

Succes,

Johan

• Raymond

Hoi Johan,

Hartelijk dank voor je reactie.

Immiddels heb ik het probleem ook al opgelost, het lag inderdaad niet aan mijn camera. Ik speelde mijn filmpjes af in Windows Media Player en die geeft heel slecht beeld.

Nu gebruik ik ook Pinnacle en daar heb ik geen problemen mee!

Dus weer helemaal blij met mijn camera :-)

Groeten Raymond

• Johan

Perfect Raymond, ik weet hoe vervelend dit probleem kan zijn. Met Pinnacle heb ik trouwens toch niet de beste ervaringen omdit dit steeds vastloopt. Magix Video Deluxe bevalt me een stuk beter.

Groeten,

Johan

• richard meijer

Ik gebruik pinnacle liquid edition 6.0 en ook magix video deluxe 2008, maar heb ook hiermee een blokkerig beeld. ik heb de laatste stuurprogrammas geinstaleerd van ati radeon x 300/550 series en ik heb een wdn harde schijf van 100gb en ik heb een intel pentium 4 3ghz en ik heb 2GB intern geheugen.

heeft iemand een oplossing?

• Raymond

Richard,

Je computer is snel zat, HD wel wat aan de kleine kant maar moet kunnen.

Ik heb inmiddels gemerkt dat het zeer veel verschil maakt waarmee je de opgenomen filmpjes afspeelt. Ik deek dat na bewerking steed smet Windows Media Player en dit gaf echt waardeloze kwaliteit.

Als ik hetzelfde filmpje afspeelde met een dvd-viewer (bijvoorbeeld Nero DVD) dan had ik gewoon super strak beeld! Het ligt waarschijnlijk gewoon aan en plugin ofzo?

Ik zou gewoon verschillende progamma's uitproberen om het mee af te spelen, wellicht zie je grote verschillen.

• Jan de Bloois

Hallo Raymond,

Bij HD camcorders die gebruik van een harde schijf vindt tijdens de opname al compressie plaats. Als er veel veranderd tussen twee opvolgende frames, dan moet de processor in je camera heel hard rekenen om een goed plaatje af te leveren. Met andere worden: probeer je camera zo min mogelijk te bewegen, dan heeft de processor het makkelijker en levert een beter plaatje af. Gebruik bijvoorbeeld eens een statief. Het kijken naar de film wordt dan vast ook een stuk prettiger. Camcorders die met tape werken hebben hier veel minder last van, omdat er veel minder compressie plaats vindt. Als je dus serieus met filmpen bezig bent dan gebruik je geen camera met een harde schijf, en al helemaal niet met een DVD. Die laatste categorie is alleen voor die mensen, die nooit willen en zullen monteren, en er alleen op gebrand zijn hun ongetwijfeld prachtige film zo snel mogelijk in een DVD speler te stoppen en hier verder heel tevreden mee zijn. Helaas wordt het aanbod van mini-DV camcorders steeds schaarser, omdat de fabrikanten denken dat men hard-disk camera's en DVD camcorders toch wel koopt. Om die reden worden ook belangrijke zaken als externe microfoon ingang en koptelefoon uitgang ook steeds vaker weggelaten. De “betere amateur” wordt zo gedwongen zijn toevlucht te nemen toch echte professionele camera's. Jammer! Succes met je statief. Jan

• Raymond

Hoi Jan,

Duidelijk verhaal, bedankt.

Ik heb inmiddels ook een statief aangeschaft omdat dat inderdaad veel rustiger beeld opleverd.

Groeten Raymond

• Jager

goedkope en goede statieven koop je bij www.shopperonline.nl

moet je eens kijken……………

• Chris de Graaff

Bleek dit probleem ook te hebben met de JVC Everio GZ MC 500.

Kocht toendertijd het nieuwste van het nieuwste en kwam na 1 jaar films maken er achter bij het monteren dat hij het allemaal niet bij kon houden qua zoom en scherp stellen.

Heb nu net de Sony SR 11E gekocht en in de winkel geprobeerd en gezien dat die wat beter is in scherp stellen.

Mooie cam om te zien maar nu maar eens uitzoeken hoe hij werkt want ze worden er niet makelijker op.