DVD-Video Recorder

• Irma

Hoi, ik heb geen idee of ik op dit bord goed zit met mijn vraag maar ik stel hem dan toch maar.

Ik wil mijn bejaarde vader een DVD-Video recorder kado doen, zodat hij zijn oude VHS video banden om kan zetten naar DVD.

Ik wil het graag zelf voor hem doen maar hij is er eentje van dat wil ik zelf ook kunnen, en dat voor een man van 82 jaar. En dat vindt ik toch wel knap van hem, en daarom dus mijn volgende vraag.

Welke model en merk zouden jullie mij aanraden om voor hem te kopen?

Erg belangrijk is dat hij gebruiksvriendelijk is, waarmee ik bedoel dat je bvb door het indrukken van een knopje een copy van de VHS band op DVD kunt branden.

Graag jullie advies.

mvg Irma

• h_b

Hoi Irma,

Gewoon eigen VHS tapes omzetten gaat goed met oa. de Panasonic DVD recorder DMR-EH67 die de Consumentenbond aanbeval, of 't goedkopere zusje DMR-EH57. Alleen koop-tapes kunnen bij de meeste DVD recorders problemen opleveren, daarbij wordt omzetten geweigerd.

Hoe werkt het:

TV aan DVD recorder met Scart kabels. Scart of tulp kabels aan video speler.

Scart kabels verbinden of de 3 tulp stekkers in het front steken, die ingang kiezen zodat je beeld ziet, en op record drukken. Dan maakt de DVD recorder een digitaal beeld, en slaat dat op de harde schijf op.

Als de opname klaar is, stop drukken en dan kun je record afzetten.

Een naam aan de opname toekennen is handig, dat komt ook op de DVD.

Daarna de lege DVD er in en die kiezen in plaats van de harde schijf. Na formatteren, wat automatisch wordt aangeboden, de opname van de harde schijf naar DVD kopieren. Finaliseren gaat ook automatisch en dan is het klaar.

• andré van wonderen

Hallo,

Een vriend van mij heeft een Panasonic DMR-EH57 DVD-recorder gekocht. Nu wil hij enkele vhs videobanden copieren naar de harde schijf van de DVD-recorder om ze vervolgens op DVD te branden. Tot nog toe lukt dat niet.

De Videorecorder, de TV en de DVD-recorder zijn aangesloten, op de manier als in de handleiding bij de DVD-recorder staat voorgeschreven.

Als je de Videorecorder aanzet en de videocassette op de TV vertoont, dan kan je tegelijkertijd de DVD-recorder niet aanzetten, want dan valt het beeld van de Videocassette weg.

Ook is het ons niet gelukt om de DVD-recorder in te stellen op AV2, het kanaal dat door de Videorecorder wordt gebruikt.

Wie weet hiervoor een uitweg?

André

• Herman

Hallo André,

Moet lukken met de EH57.

Even vooraf, VHS banden die beveiligd zijn, kun je normaal gesproken niet kopieren, de DVD-recorder ziet de beveiliging en doet het dan niet.

Verder, hebben jullie gecontroleerd of AL de SCART kabels alle pennetjes hebben, een VOLBEDRADE kabel is vaak nodig om goed te werken. Zo staat het ook in de handleiding, al lees je er gemakkelijk over heen.

Zelf heb ik een SCART naar 3x tulp, zodat ik de VHS speler aan de voorkant van de DVD-recorder kan aansluiten, onder het klepje, dat is AV3. Omdat de digitale kabeldecoder de andere pluggen al gebruikt.

Verder moet je waarschijnlijk weten hoe je op je TV de verschillende ingangen kunt kiezen, dat wil vaak ook helpen. Dan kun je op de TV zien, welk apparaat wat voor beeld heeft.

De DVD-recorder moet wel normaal werken en gewerkt hebben, anders is het moeilijk gissen wat er niet wil lukken en waarom niet…

Zorg dat je nog niets hebt ingesteld, gewoon DVD-recorder aan zetten en wachten tot hij stabiel is. Dan laat hij, na nog beschikbare tijd voor opnames, uiteindelijk het laatste kanaal/Channel zien waarvan is opgenomen. Laten we aannemen op channel 4. Als de DVD-recorder met iets bezig is (GUIDE bijv.), kun je de Channel instelling meestal niet veranderen.

Als je de VHS speler op AV2 hebt aangesloten, dan druk je op de CH toets “V” naar beneden dus, op de DVD-recorder afstandsbediening op de onderste helft, makkelijker is misschien op het ingangs paneel (achter het klepje voorop) op de DVD-recorder bij CH op de linker toets. Herhalen dat drukken, dan zie je CH 3, 2, 1, DV, dan AV3 en AV2. Daar moeten jullie eerst maar even mee experimenteren. Als dat gelukt is, dan ben je er bijna.

De VHS speler hoeft ALLEEN MAAR OP de DVD-recorder te zijn aangesloten, laat de (SCART) verbinding van de VHS speler naar de TV maar LOS, dat maakt alles duidelijker.

Start de op de DVD-recorder aangesloten VHS speler en druk nu naast het ingangs paneel, dat is weer het makkelijkste, op de REC knop. Het lampje van Rec moet nu reageren. Kijk met de bediening van de TV of je nu het opgenomen beeld ziet. Zie je wat, dan zit je goed, anders moet je misschien wel een andere AV ingang kiezen op de TV, bij niet volbedrade SCART kabel…

Schrijf alles op, welke ingang, welke kabel, op welk apparaat en welke stand.

Stop de DVD recording, en stop de VHS, speler. Druk op Play van de DVD-recorder, en bekijk de opname. Als het goed was, schijf weer op wat je nu aan aansluitingen en instellingen hebt.

Stop weer, daarna kun je eventueel de SCART kabel van de VHS speler weer in de televisie steken. Kijk of er dan iets veranderd, en noteer ook dat, bijv op AV1 is DVD en AV3 is VHS te zien op de TV.

Herhaal het geheel, met gebruik van de afstandsbediening van de DVD-recorder.

Veel succes,

Herman.