Audiodubbing

• Johan

Beste lezer,

Ik sta op het punt om mijn eerste videocamera aan te schaffen. Het wordt sowieso een mini dv camera. Het punt om te kiezen voor het ene of het andere model is de aan-/afwezigheid van audiodubbing. De camera met deze functie heeft geen usb aansluiting, de camera met usb aansluiting heeft geen audiodubbing.

Nu is mijn vraag hoe groot is het gemis van audiodubbing? Kun je als je deze functie niet hebt achteraf ook niet met de pc (windows moviemaker bv.) geen geluid toevoegen?

Alvast bedankt voor het antwoord.

• Jo

Audio dubbing is een funktie, die niet- of nauwelijks meer wordt gebruikt.

Als je wat meer werk maakt van je opnames, dan koop je een montageprogramma. Nou bedoel ik niet meteen Windows Movie Maker, alhoewel de Vista versie wel iets kan, maar eigenlijk te weinig. Voor een beginnersprogramma ben je een kleine €100 kwijt, zoals Pinnacle Studio of Premiere Elements. Daarmee kan je zoveel geluid toevoegen als je maar wilt.

• Jan

Hallo Johan,

als je beeld en geluid op je computer gaat monteren heb je geen audiodub mogelijkheid nodig op je camera. Audio toevoegen doe je in je montage programma.

Ook allerlei beeldeffecten, die op sommige camera's hebt, zoals sepiakleur, zwart/wit, solarisatie, heb je niet nodig op je camera. Sterker nog: je kunt dat beter niet gebruiken, want in je montage krijg je dat niet meer ongedaan. Dergelijke videofilters kun je het beste uitsluitend in je montage toepassen, want dan kan je het tenminste ook weer ongedaan maken.

succes met je hobby.