welke videocamera?

• Jos Koopman

Ik wil een videocamera aanschaffen, prijsidee rond € 300, opslag: harde schijf, goed te gebruiken bij wienig licht.

Sony DCR-SR37E……….of Panasonic SDR-H60 ?? Of toch een Canon of JVC?

Wie kan mij hierover raad geven?

bvd Jos.

• Jan

Hallo Jos,

Een tijdje geleden heb ik mezelf ook deze vraag gesteld. Ik ben nog heel tevreden over mijn Panasonic NV-GS250, maar STEL dat deze stuk gaat, wat zou ik dan nu kopen?

DV, of HDV, of AVCHD? Mijn montagesoftware kan alles aan, maar ik heb een behoorlijk “zwaar” wensenlijstje: microfooningang, koptelefoon uitgang, een zoeker, digitaal uit EN in, handmatige scherpstelling en belichting…..Mijn bevindingen staan op mijn website. Ik zou zeggen: lees het eens door, en trek je conclusie! http://tinyurl.com/yf697ak

Succes met je keuze!

Jan, Zoetermeer, www.videohobby.tk

• marcel

Ik zou op dit moment echt voor een HD camera gaan, de kwaliteit is ZO VEEL beter, en ook de gevoeligheid in slecht licht zal bij een duurdere camera eerder goed zijn. Ik zou, als ik maar 300 wilde uitgeven dan ook eerder zoeken naar een gebruikte (ik heb zelf een HV20 en HV30 van Canon) via marktplaats of de Canon Outlet op Ebay, daar heb ik mijn HV20 voor 348 euro gekocht en hij was splinternieuw.

Ik gebruik ze zelfs voor mijn professionele video producties

• ngerende

Ik ben ook op zoek naar een videocamera. Is HD-ready echt een must/aan te raden als je op dit moment nog een camera gaat kopen is? En als het opslagmedium een SD-kaart is, wil dat dan zeggen dat ik, na het filmen, de sd-kaart uit mijn camera kan halen en deze in mijn laptop kan steken om de film op mijn pc te krijgen? en zijn ze van daar uit handig op dvd te branden?

Mijn oog viel namelijk op de Sanyo VPC CG10. De camera wil ik gaan gebruiken voor vakantie en korte filmpjes. Hoeft dus geen uitgebreide superdeluxe camera te zijn.

• VideJo

HD Ready? Dat bestaat niet op een SD kaart. Dan is het Full HD. En dan zet je de bestanden van je kaartje gewoon naar je pc.

Maar dan begint het feest. Dan zul je vaststellen, dat niet alle scenes bruikbaar zijn. En dat je soms de volgorde wilt veranderen. Of een overgang tussen een paar scenes zetten. Of een titel er over. Daarvoor heb je dan een montageprogramma voor nodig. Met sommige programma's kan je de film dan op DVD zetten. Of op BluRay.

• ngerende

Klopt, dan zal het full-hd zijn (ik ben maar een leek op dat gebied). Wel is het handig als de film evt. bewerkt kan worden en op DVD gebrand kan worden. Is dat erg omslachtig met Full HD? En wat voor software heb je daarvoor nodig c.q. is dan aan te raden?

• VideJo

Als je in full HD opneemt, kan je, als je dat wilt aan het eind een gewone DVD maken. Maar dat is dan een stap terug qua kwaliteit. Een BluRay Disk is beter, maar dan moet je ook een BluRay speler hebben en een HD scherm.

Ik gebruik Sony Vegas Pro 8. De nieuwste versie is versie 9. Daar zit dan een hulp-programma bij, dat DVD Architect heet en daarmee kan je zowel gewone DVD's als BD (BluRay Disks) mee maken.

Maar voor het bewerken van Full HD beelden heb je wel een top pc nodig, met een i7 processor en 2 harde schijven.

• Wewe

Your blog consistently offers helpful insights, thank you for that. URL