youtubefilmpjes (laten) maken

  • Tal

    Voor mijn bedrijf willen we korte instructiefilmpjes laten maken die we gaan gebruiken op onze website en youtube, met steeds weer nieuwe onderwerpen.

    Het gaat om korte instructiefilmpjes van ca. 2/3 minuten waarbij we uitleg willen geven.

    De filmpjes moeten niet hoogdravend en er té professioneel eruitzien. Het moet juist laagdrempelig en duidelijk zijn. Alsof de filmpjes zelf zijn gemaakt.

    Maar.. kunnen we dat ook zelf? Een camera kopen, filmen en dan zelf monteren? Met engelse ondertiteling erbij en een logo? In het juiste bestandsformaat? Of blijft het dan echt té knullig en moet je daar niet aan (willen) beginnen?

    Want wat voor camera hebben we dan nodig? Lichten? Is de gesproken tekst wel duidelijk? Wat voor pc om een filmpje te kunnen bewerken? Met welke software? Windows moviemaker lees ik veel, maar is dat ook wel wat voor ons dan?

    Of is dat allemaal te simpel gedacht en kunnen we dat beter uitbesteden?

    Daar heb ik naar gekeken, maar dan kom je gelijk bij zulke professionele bedrijven uit die hele bedrijfsfilms maken, dat is ook niet de bedoeling. En als we het uitbesteden willen we dat liever hier in de buurt doen, zodat het makkelijker is qua overleg etc.

    Deze filmpjes zullen namelijk ongeveer iedere maand worden gemaakt. Niet alles in 1 keer omdat we onze gebruikers via Facebook willen vragen in welke onderweeer opnieuw worden gemaakt. Dus een eenmalige investering in een camera en een goede pc hiervoor kan goed. Maar dan moet het wel haalbaar zijn.

    Graag hoor ik ideeen van anderen die hier meer van afweten.

    Alvast bedankt!

  • VideJo

    Er komen op dit prikbord niet veel mensen, die in staat en bereid zijn om dit soort filmpjes voor je te maken.

    Ik zou zeggen, maak een account aan op het Video Montage Forum en plaats je vraag in het hoofdstuk Oproepen, Aanbiedingen enz.

    Vermeld dan wel, waar je woont, zodat mensen in de buurt van je woonplaats gaan happen.

    Over je tweede vraag, of het te doen is om alles zelf te gaan doen, is hier in kort bestek niet aan te beginnen. Over camera's, computers en montage programma's zijn hele boekwerken vol te schrijven.

  • Frank

    Je hebt even iemand nodig die je uitlegt en voordoet hoe het gehele traject werkt.

    Na een paar filmpjes zou je het zelf moeten kunnen.

    Ik ben wel pro editor/director maar vind dit wel leuke dingen om voor een kleine fee te doen.

    Groeten,

    Frank

  • Gijs

    Als het in regio Apeldoorn gaat, dan kan ik wellicht iets voor je betekenen.

    Laat het maar even weten.

    Mvg. Gijs

  • tukker42

    Vooropgesteld dat ik absoluut een leek ben op het gebied van (bedrijfs)instructiefilmpjes. Desondanks vind ik wel dat je een heleboel vragen stelt die sterk afhankelijk zijn van je budget en je beschikbare tijd. Want je schrijft bijvoorbeeld dat het haalbaar moet zijn. Nu is het begrip “ haalbaar” voor elke lezer van je vraag een rekbaar gegeven. Want wat is voor jou haalbaar? Ik ben zelf amateurfotograaf en heb een fotoweblog. Puur hobbymatig. Ik heb een Sony-camcorder aangeschaft omdat ik het ook leuk vind om op mijn site wat filmpjes te uploaden naar YouTube. Code insluiten en plaatsen maar. Puur ter ondersteuning van mijn foto's. Voor mij hoeft het allemaal niet zo professioneel. Nu is de videokwaliteit voor mijn gevoel prima maar de audiokwaliteit erg matig. In mijn geval is dat laatste ook niet erg, ik vervang het audiospoor altijd door een achtergrondmuziekje via de optie “audioruil”. Wanneer je echter echt geluid wilt opnemen in je bedrijf, dan vallen een hoop camcorders in het consumentensegment af en ben je voor mijn gevoel al gauw aangewezen op de wat duurdere camcorders. Het is daarom voor mijn gevoel lastig in te schatten wat je het beste kunt doen. Ik zelf vind het bijvoorbeeld erg leuk daar zelf mee te knutselen al zal een profi wellicht knarsetandend naar mijn uitvoeringen kijken. Ik heb een Apple en het programma iMovie voldoet als standaardsoftware prima om te monteren en heeft bovendien een uploadfunctie naar YouTube aan boord.

    Wat ik je vooral adviseer is eens te kijken naar boeken voor het maken van films want die zijn er beslist, ook voor bedrijfsreportages volgens mij. Een eenmalige investering in zo' n boek om vervolgens de keuze te maken wat je gaat doen, lijkt me de prijs van zo' n boek meer dan waard. Daarmee zullen zonder twijfel ook veel vragen die je nu nog hebt, worden beantwoord. Wellicht wordt de keuze voor je dan wat gemakkelijker. Ik wens je hoe dan ook veel succes, wat je ook gaat doen.

    Groet,

    Eric

  • tukker42

    http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/films-maken/1001004009827901/index.html

    Boek van Roemer Lievaart. Films maken

    Ter ondersteuning van mijn eerdere reactie.

    Groet,

    Eric

  • Gijs

    n.a.v. mijn reactie van 19-7 j.l. heeft de vrager niet gereargeerd op mijn reactie.

    Dus !! zal ik het verzoek dan maar met een kilo zout nemen ?

    gr. Gijs www.mijnverhaalinbeeld.nl

  • Han Verbeek

    Ja,dat lijkt mij wel mooi om eraan mee te werken.

    Doe nu ook al wat dingen zoals voor muzikanten wat opnemen zodat ze er wat van leren kunnen.

    Tevens voor de buurt heb ik reclame filmpjes gemaakt

    Zie hiervoor

    YOUTUBE en dan naar SudioNoordveen

    Doe dat in mijn vrije tijd,ben de gehele week van huis,vrachtwagenchauffer.

    Zodoende kan ik alleen in het weekend wat doen en op internet kijken

    Film het liefst nog met oude videobanden

    vriendelijke groeten Han Verbeek

  • ducky

    Thanks for sharing, let me introduce you with InShot Pro Apk which is one of the most powerful video editing application. Its premium version InShot Pro Apk is available to download for free with lots of amazing tools which you must try.